Зимова школа з медіаграмотності від IREX.
Делегація викладачів МДПУ імені Богдана Хмельницького продовжують
навчання під час Зимової школи у проекті «Вивчай та розрізняй: інфо-
медійна грамотність – національне розгортання (напрямок ЗВО)».
У четвертий день участі (30 січня 2020 року) відвідали дискусійний
майданчик з академічної доброчесності. Доступ до достовірної інформації у
питаннях академічної доброчесності сприяв усвідомленню деяких важливих
аспектів у цьому питанні. Так, доповідачка Яна Чапайло повідомила, що в
Україні з 2016 року існує проект сприяння академічній доброчесності SAIUP
(saiup.org.ua).
Проект реалізується за підтримки Американської ради з міжнародної освіти,
Посольства США, бенефіціаром виступає МОН України. В Україні
реалізується 3 напрямки сприяння академічній доброчесності:
Компонент 1. Створення суспільної підтримки академічної доброчесності
(брендинг). Робота ведеться шляхом проведення досліджень серед студентів.
Компонент 2. Розвиток навичок і створення бази академічної доброчесності
із застосуванням міжнародних практик (освіта).
Створено методичні рекомендації курсу «Основи академічного письма та
доброчесності». Модуль 1. Формування академічної культури студента.
Модуль 2. Усне і писемне мовлення студентів. Написання текстів.
Модуль 3. Робота з джерелами.
На платформі Edera працює онлайн курс «Академічна доброчесність для
вчителів», який складається з 5 модулів.
Компонент 3. Норми та виконання. Розробка норм на рівні університету та
нормативні реформи на рівні МОН. Вже сьогодні у Законі України «Про
освіту» є стаття 42 «Академічна доброчесність». У Законі України «Про
загальну середню освіту» є стаття 39 «Управління та громадське
самоврядування закладу загальної середньої освіти».
Етапи впровадження академічної доброчесності в Україні: 1 Етап. Дослідження рівня академічної доброчесності (опитування
студентів).
2 Етап. Публічне обговорення результатів, формування драфту документа.
3 Етап. Доопрацювання документу, паралельне обговорення, затвердження,
визначення процедури внесення правок.
4 Етап. Створення органу розгляду порушень (етичної комісії) та процедур
розгляду.
Доповідач Володимир Бахрушин – доктор фізико-математичних наук,
професор повідомив, що академічна доброчесність необхідна для того, щоб у
вчених була репутація і вони мали можливість брати участь у міжнародних
проектах та отримувати фінансування на виконання наукових досліджень.
В Україні існують такі проблеми впровадження академічної доброчесності:
– правовий нігілізм, толерантність до порушення законодавства та етичних
норм;
– проблеми законодавства – помилки і колізії у нормативних документах;
– відірваність освіти і науки від світової практики.
Довідки про відсутність плагіату не мають ніякої сили (яка б поважна
структура їх не видавала). Скасування дипломів при наявності плагіату на
будь-який стадії, навіть після захисту.
Самоплагіат – це некоректне використання власних матеріалів, тобто
оприлюднення власних раніше опублікованих наукових результатів як нових.
І головне – самоплагіат – це не крадіжка, а некоректне використання!
Фабрикація – це «вигадування даних, що використовуються в освітніх працях
та наукових дослідженнях як нові» (Ст. 42 4 30).
Доповідач Євген Ніколаєв – консультант з питань академічної доброчесності
звернув увагу на такі моменти:
Перевірка на плагіат не може бути остаточною. Не має мінімально
допустимого плагіату. Якщо навіть речення запозичене без посилання, то це
вважається порушенням академічної доброчесності. Починати треба зі
студентів, у яких формувати навички академічної доброчесності. Студенти
порушують академічну доброчесність, тому що не розуміють як писати
наукові роботи. Санкції до студентів зараз застосовувати недоцільно, адже
спочатку їх треба навчити писати роботи правильно.
Всі програми на антиплагіат працюють по принципу пошуку співпадіння
тексту, але не перевірять якість представленого змісту матеріалу.
Для того, щоб пояснювати студентам і викладачам базові речі в Україні при
підтримці проекту SAIUP започатковано випуск «Академічного бюлетеня» з
яким можна ознайомитися на сайті www.skeptic.in.ua/bulletin Під час Зимової школи було представлено онлайн курс змішаного навчання з
медіаграмотності VeryVerified.
Цей курс пропонується на сайті Edera і його
можна пройти безкоштовно:
https://verified.ed-era.com/…
Курс спрямований на молодіжну аудиторію, які живуть у швидкому темпі і
хочуть отримати ролевантну інформацію. Мобільне навчання забезпечує
жовтий кіт-чатбот. Вивчення відбувається у форматі мікроначання (матеріал
розбивається на короткі блоки). По закінченню курсу випускники стають
амбасадорами медіаграмотності і набувають навичку перевіряти інформацію
щодня так легко і звично, як пити каву.
Нагадаємо, що дві команди від МДПУ імені Богдана Хмельницького
загальною кількістю 10 викладачів беруть участь у Зимовій школі
міжнародного проекту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність –
національне розгортання (напрямок ЗВО)». Одну команду очолює декан
філологічного факультету, доцент Коноваленко Т.В. у складі:
Денисенко Н.В., Мілько Н.Є., Надольська Ю.А., Коваль О.В.
Другу команду очолює доцент кафедри педагогіки і педагогічної
майстерності Ізбаш С.С. у складі: Яковенко А.С., Котова Л.М., Логвіна-
Бик Т.А., Букрєєва І.В. Організатором виступає Міжнародна рада наукових
досліджень та обмінів IREX, Посольство США та Посольство Великої
Британії у партнерстві з Академією української преси та за підтримки
Міністерства освіти і науки України. Зимова школа об’єднала 96 викладачів
педагогічних закладів вищої освіти з різних регіонів України: Мелітополь,
Вінниця, Суми, Переяслав, Кропивницький, Київ, Чернігів, Житомир,
Бахмут, Слов’янськ, Тернопіль, Запоріжжя та має на меті надати українській
молоді навички критичного сприйняття інформації (КСІ) необхідні для того,
аби бути добре поінформованим, вимогливим та активним громадянином,
здатним протистояти маніпулятивним технологіям та дезінформації.